In seiner Serie Noblesse Hybridige mischt der koreanische Künstler Cody Choi das rauschende Blattwerk aus Rokoko-Gemälden mit stillen Naturmotiven des traditionellen Sagunja-Stils. Er überlagert die Details, druckt sie auf Marmor und fügt dann den letzten Finish mit Öl- und Cashewfarben hinzu, was die Dekorativität der Arbeiten gleichzeitig übertreibt und unterminiert. Diese Inszenierung der Gegensätze hat auch einen biografischen Hintergrund: In Südkorea geboren und aufgewachsen, emigriert Choi Mitte der 1980er Jahre nach Los Angeles, wo er sich mit Konzeptkunst beschäftigt (u. a. als Student von Mike Kelley, mit dem er sich bald befreundet). Ein Jahrzehnt später kehrt er in das stark veränderte Seoul zurück. In keiner der beiden Kulturen fühlt er sich beheimatet, in beiden ist er gut bewandert und inszeniert in seiner Kunst den Mix und die Kollisionen zwischen Ost und West – was ihn bis in den koreanischen Pavillon auf der Venedig-Biennale 2017 führt. In Chois hier dokumentierter Ausstellung in der Pekinger SPURS Gallery umrahmen die Gemälde aus dem Jahr 2020 Arbeiten in anderen Medien: Neon, Collage und Skulptur, darunter eine frei modellierte rosa Bronzevariante von Rodins Denker. In der Hauptgalerie nimmt als Teil der Installation ein junges Paar Performance-Posen im kalibrierten Licht der Scheinwerfer ein – eine weitere global lesbare Facette von Chois vollkommenem Zustand kultureller Hybridität.
HYBRID NOBLES
(Auszug aus dem Text von Bartomeu Marí)
For centuries, East and West have looked at each other with interest, fear, respect, distrust, admiration, greed, ignorance—everything but innocence. The glances from one to the other sometimes meant benefits for both but more often sought to impose or pillage rather than to understand, learn, or gain insight. It does not seem to me that things have changed much during the era of high technology, new arms races, the post-Cold War and the new world (dis)order, where this “ocular” relationship has been based merely on the idea each side has of the other. Yet today certainly both parties in this relationship know each other better. Even if we are oblivious to history—both that of the other and our own—nowadays it is easier for the fascination of the images we perceive to generate respect and admiration, though sometimes fear and distrust.
The artist’s personal experience and the “glances” that East and West have been crossing since the second half of the 20th century are at the basis of Cody Choi’s oeuvre, whose production is now shown in Beijing. The works in the exhibition include his most recent pieces under the title of Noblesse Hybridige as well as representative works of various episodes in the artist’s career.
Noblesse Hybridige is, in itself, a double hybrid. On the one hand, it starts from the French saying “noblesse oblige,” which refers to the moral demands on those who consider themselves to be of a superior class, or those who have power, fame, or financial resources: privileges amount to, or are coupled with, obligations toward those who do not have them. The phrase has been imported into English directly from the original French, while formulations of identical meaning are found in Greek and Latin authors. The second level of hybridization in the title of Choi’s work is in the verb of the expression, which merges two concepts: moral obligation and hybridization itself. Choi invents a neologism that irreverently amalgamates these two notions. The paintings are also an example of aesthetic and cultural hybridization, since they consist of the “grafting” of traditional forms from a specific type of Korean painting—called Sagunja—on a background of motifs extracted from European paintings in a Rococo style. Where does Choi’s double interest in the notion of hybridization and the frontal—almost clashing—encounter between typical elements of Western and Eastern cultures come from?…
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In Zusammenarbeit mit Cornerstone Art |